מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) – כל מה שרציתם לדעת על המחלה והטיפול עם מחולל חמצן

מחולל חמצן
שתפו את הפוסט

מהי מחלת ריאות חסימתית כרונית? מה הגורמים למחלה?
מהם התסמינים? כיצד אפשר לטפל ולחיות עם המחלה ולנהל שגרת חיים? קראו את המדריך המלא.

אז מה זה COPD?

COPD, או בשמה המלא “מחלת ריאות חסימתית כרונית” (Chronic Obstructive Pulmonary Disease), היא מחלה כרונית נפוצה של דרכי הנשימה והריאה, בה מתקיימת חסימה קבועה של זרימת אוויר בסימפונות. בעקבות חסימה זו, נפגע תפקוד הריאות ונוצרת הפרעה באספקת החמצן ופינוי הפחמן הדו חמצני (CO2) מהגוף. מצב זה מוביל לרמת חמצן נמוכה בדם (על מנת לקרוא על רמת חמצן נמוכה בדם הקליקו כאן) ומחייב אספקת חמצן בריכוז גבוה ממקור חיצוני כמו בלון חמצן או מחולל חמצן.

  • בסוג הראשון, המכונה גם דלקת סימפונות כרונית, מצטברת דלקת בדרכי הנשימה הקטנות, אשר פוגעת בתהליך התקין של זרימת האוויר אל הריאות.
  • בסוג השני, הידוע בכינויו גם אמפיזמה (“נפחת” בעברית), נוצר בעקבות הצמדות של נאדיות הריאה זו לזו וכיווצן. כתוצאה מכך, נמנעת גישה רחבה של כלי דם לריאות ונפגעת אספקת החמצן לתאים השונים בגוף.


ממה נגרמת COPD?

הגורם העיקרי למחלה הוא זיהום בדרכי הנשימה. בד”כ מדובר על נזקים מעישון כבד לאורך זמן או מחשיפה מוגברת לעישון פסיבי ולזיהום אוויר.
למעשה, נמצא כי ב-85% העישון הוא הגורם העיקרי לתחלואה, ורק כ-15% מהמקרים נובעים מחשיפה לזיהום סביבתי או קשורים לרקע גנטי.

תסמינים וסימני אזהרה

המחלה באה לידי ביטוי בעיקר בשיעול חזק וכרוני, בפליטת ליחה ובקוצר נשימה שהולכים ומחמירים במשך השנים ובמיוחד בזמן מאמץ. לעתים קרובות מופיעים צפצופים במהלך נשימה ולחץ בחזה. המחלה מלוּוה באירועים תכופים של החרפות – לרוב עקב זיהום בדרכי הנשימה.
יש לשים לב לסימני האזהרה לעיל במיוחד בקרב קבוצת הסיכון של מחלת הCOPD הכוללת: חולי אסתמה, ברונכיאקטזיס, סיסטיק פיברוזיס וברונכיוליטיס אובליטרנס.

האם זה נפוץ?

הלוקים במחלה הם בעיקר בני 55 ומעלה וכיום ישנה עלייה בתחלואה העולמית ב-COPD.

איך מטפלים? וכיצד חוזרים לשגרה?

COPD הינה מחלה כרונית אשר לא ניתנת לריפוי מלא. אולם אבחון מוקדם, הפסקת עישון והקפדה על אורח חיים בריא יחד עם טיפול ותמיכה באספקת חמצן ממקור חיצוני (כמו שימוש במחולל חמצן), עשויים לעכב משמעותית את הידרדרות המחלה ולמנוע פגיעה קשה באיכות החיים.

החולים ב-COPD, אפילו הקשים שביניהם, יכולים לנקוט בכמה דרכים על מנת לשפר את איכות חייהם באופן משמעותי ואף לחזור לעסוק בפעילויות שנהגו להנות מהן בעבר. אחת הדרכים המומלצות כיום, המאפשרת אספקת חמצן זמינה למשתמש, היא שימוש במחולל חמצן (לקריאת המדריך המלא למחולל חמצן לחצו כאן). מחקרים רבים הוכיחו כי חולי COPD המשתמשים במחולל חמצן לאספקת חמצן זמינה והעלאת רמות החמצן בדם, מאריכים ימים ומצליחים לקיים אורח חיים פעיל יותר ושילוב פעילויות מגוונות בשגרת חייהם. מחולל חמצן מאפשר אספקה של חמצן בריכוז גבוה לתאים ומפצה על חוסר האיזון ורמות החמצן הנמוכות בדם הנפוצות אצל חולי COPD (לקריאה נוספת על הסיבות ודרכי הטיפול ברמות חמצן נמוכות בדם לחצו כאן).

כיום, בעקבות הדרישה הרבה למחוללי חמצן וביחד עם התפתחות הטכנולוגיה, ישנם מחוללי חמצן ניידים (למבחר מחוללים ניידים לחץ כאן) אשר משקלם נמוך ומאפשרים התניידות מלאה של המטופל ובו בזמן אספקת חמצן זמינה סדירה ומיידית. כך למעשה, המטופל יכול להיפרד מאותן המגבלות אשר העיקו על שגרת חייו ולהמשיך בשגרת חיים מלאה, בין אם במהלך ביקור שגרתי במכולת או אף בנסיעה משפחתית לטיול בחו”ל! (להשכרת מחוללי חמצן לאירועים מיוחדים וחופשות לחץ כאן) אספקת חמצן זמינה ואמינה תאפשר למטופלים לשוב ולהנות משגרת חיים רגילה.

אם אתם, או אחד מקרובי משפחתכם, רוצים לחיות שוב בחופשיות ולהנות מכל הדברים שאהבתם לעשות מאז ומתמיד – הצטרפו למשפחת מדוקס והתחילו לנשום שוב בקלות, בכל נשימה, בכל מקום ובכל פעילות

מאמרים נוספים:

הקשר שבין השמנת יתר לחוסר חמצן בדם

כתבת סקירה על הקשר שבין השמנת יתר, קושי בנשימה ורמות חמצן נמוכות בדם. רוצים לדעת מדוע השמנת יתר מסוכנת לכם ואיך אפשר לטפל? המשיכו לקרוא. שתפו

small_c_popup.png
התחברות לחשבון שלך
small_c_popup.png
הרשמה